Uchwałę zwaną reklamową lub krajobrazową uchwalono 24 czerwca 2020 roku. Jej przepisy nakazują dostosowanie do 31 lipca tego roku istniejących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do ustalonych w niej zasad i warunków.
Podstawowym zadaniem uchwały jest uporządkowanie przestrzeni publicznej. Jej projektowanie poprzedzono ankietą publiczną jesienią 2017 roku, w której zebrano ponad 800 odpowiedzi. Wynikało z niej niezbicie, że w odczuciu społecznym największym problemem jest ilość i jakość reklamy zewnętrznej w zabytkowym centrum miasta oraz przy drogach krajowych, szczególnie w rejonie skrzyżowań.
Miasto zostało podzielone na siedem rodzajów obszarów o różnym charakterze. Przepisy regulują ilość, wielkości i rozmieszczenie reklam, nośników reklamowych, szyldów, banerów w każdym z nich. Największe obostrzenia dotyczą zabytkowego centrum miasta, gdzie wprowadzono przepisy nie tylko ograniczające wielkość i ilość reklam i szyldów, ale i zasady kompozycyjne i kolorystyczne, umożliwiające dostosowanie miejsc zajętych przez reklamę do architektury budynków, a przez to poprawę ich wyglądu.
- obszar I obejmuje rejon centrum miasta wpisanego do rejestru zabytków
- obszar II obejmuje tereny o wartościach kulturowych położone w śródmieściu oraz w obrębie dzielnic położonych poza obwodnicą miasta
- obszar III obejmuje tereny z dominacją zabudowy mieszkaniowo-usługowej
- obszar IVa obejmuje tereny obiektów handlowych, o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2
- obszar IVb obejmuje stacje paliw
- obszar V obejmuje tereny z dominacją zabudowy produkcyjno-usługowej
- obszar VI obejmuje tereny z dominacją zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej
- obszar VII ochrony krajobrazu przyrodniczego, kulturowego i terenów leśnych
W ślad za Uchwałą „reklamową” w październiku 2021 roku Rada Miejska przyjęła uchwałę „opłatową” czyli rodzaj cennika na korzystanie przez reklamodawców z przestrzeni wspólnej.
Wszystko o uchwale reklamowej na stronie:
http://www.tarnowskiegory.pl/reklama