Aby było bezpiecznie, każdy uczestnik ruchu drogowego powinien stosować się do przepisów prawa i ogólnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Jest to kluczowe, aby uniknąć przykrych zdarzeń.
Za oknem wiosenna pogoda zaczyna nabierać rozpędu. Dzień jest coraz dłuższy, a temperatura powietrza coraz wyższa. Po długim okresie zimowym aura zaczyna sprzyjać coraz większej aktywności wśród pieszych i rowerzystów, którzy w drodze do pracy lub szkoły, porzucili swój samochód i korzystają z roweru czy hulajnogi elektrycznej. Zdarza się, że spotykamy na swojej drodze osoby, które przemieszczają się np. za pomocą elektrycznej deskorolki lub urządzenia samo-balansującego. Promienie wiosennego słońca i powiew ciepłego powietrza, z pewnością zachęcają do korzystania z rolek, wrotek, zwykłej hulajnogi lub deskorolki.
Mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, przekazujemy kilka niezbędnych zasad, warunków oraz obowiązków, które ściśle dotyczą użytkowników różnego rodzaju urządzeń elektrycznych, urządzeń wspomagających ruch i urządzeń transportu osobistego.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 marca 2021 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 720), które weszły w życie 20 maja 2021, wyróżnić można kilka nowych definicji:
Art. 2 pkt 18a:
Urządzenie wspomagające ruch-urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni.
Do grupy tych urządzeń zaliczamy np. rolki, wrotki, deskorolkę lub tradycyjną hulajnogę. Korzystanie z tego typu urządzeń nie wymaga szczególnych uprawnień. Tymi urządzeniami można poruszać się po chodniku, drodze dla pieszych lub drodze dla rowerów, z zachowaniem ruchu prawostronnego. Każdorazowo należy pamiętać o dostosowaniu prędkości zbliżonej do prędkości pieszego, który na chodniku ma pierwszeństwo, zapewniającą panowanie nad urządzeniem z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa.
Zabrania się poruszania urządzeniem wspomagającym ruch w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Zabronione jest także przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku, ciągnięcia innego pojazdu lub ładunku, czepiania się pojazdów i poruszania tyłem.
Art. 2 pkt 47b:
Hulajnoga elektryczna-pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Warunki korzystania z elektrycznej hulajnogi:
- uprawnioną do korzystania z hulajnogi elektrycznej jest osoba posiadającą kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1, T w przedziale wiekowym 10 – 18 lat;
- osoby poniżej 10 roku życia mogą korzystać z tego typu urządzeń tylko i wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej;
- kierujący hulajnogą elektryczną powinien w pierwszej kolejności korzystać z drogi lub pasa ruchu dla rowerów;
- jeżeli na drodze brakuje drogi lub pasa ruchu dla rowerów, użytkownik elektrycznej hulajnogi może korzystać z jezdni tylko i wyłącznie na odcinku drogi, gdzie ruch pojazdów odbywa się z dozwoloną prędkością nie większą niż 30 km/h;
- gdy ruch pojazdów na drodze odbywa się z prędkością większą niż 30 km/h, dopuszczalne jest korzystanie przez kierującego hulajnogą elektryczną z chodnika, z zastrzeżeniem, że porusza się on z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i każdorazowo ustępuje mu pierwszeństwa;
- maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się użytkownik elektrycznej hulajnogi to 20 km/h.
Kierującemu elektryczną hulajnogą zabrania się:
- kierowania w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
- ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
- przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów;
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu.
Osoby korzystające z hulajnogi elektrycznej, mogą pozostawić urządzenie na chodniku, w sposób bezpieczny, jak najbardziej oddalony od jezdni, ustawiając hulajnogę na stopce lub nóżkach równolegle do krawędzi chodnika, w miejscu, gdzie nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się. Zaparkowanie elektrycznej hulajnogi powinno pozostawić na chodniku 1,5 m szerokości, przeznaczonej dla pieszych.
W trakcie przemieszczania się za pomocą elektrycznej hulajnogi kierujący ma obowiązek każdorazowego sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, za pomocą kierunkowskazów, a w przypadku jego braku, przez wyciągnięcie ręki.
Art. 2 pkt 47c:
Urządzenie transportu osobistego-pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Do grupy urządzeń transportu osobistego można zaliczyć m.in. deskorolkę elektryczną i urządzenie samo-balansujące. Aby bezpiecznie przemieszczać się za pomocą tych urządzeń, należy pamiętać o podstawowych zasadach.
Warunki korzystania z UTO:
- uprawnioną do korzystania z urządzenia transportu osobistego jest osoba posiadającą kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1, T w przedziale wiekowym 10 – 18 lat;
- osoby poniżej 10 roku życia mogą korzystać z tego typu urządzeń tylko i wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej;
- kierujący urządzeniem transportu osobistego powinien w pierwszej kolejności korzystać z drogi lub pasa ruchu dla rowerów;
- dopuszczalne jest poruszanie się za pomocą urządzenia transportu osobistego po chodniku, gdy na drodze brakuje drogi lub pasa ruchu dla rowerów, z zastrzeżeniem, że porusza się on z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i każdorazowo ustępuje mu pierwszeństwa;
- prędkość UTO nie powinna przekraczać 20 km/h.
Kierującemu urządzeniem transportu osobistego zabrania się:
- KORZYSTANIA Z JEZDNI;
- kierowania w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
- ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
- przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;
- czepiania się pojazdów.
Osoby korzystające z urządzeń transportu osobistego, mogą pozostawić urządzenie na chodniku, w sposób bezpieczny, jak najbardziej oddalony od jezdni, ustawiając urządzenie równolegle do krawędzi chodnika, w miejscu, gdzie nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się. Pozostawione urządzenie nie powinno zmniejszyć szerokości chodnika przeznaczonej dla pieszych, która wynosi 1,5 m.
Oprócz tych kilku warunków, zasad i obowiązków należy pamiętać także o zachowaniu bezpiecznej odległości od pieszych w trakcie manewrowania oraz o obowiązku korzystania w odpowiedni sposób z przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych.
W przypadku braku przejazdu rowerowego użytkownik elektrycznej hulajnogi lub urządzenia transportu osobistego korzysta z przejścia dla pieszych, z zastrzeżeniem, że kierujący nie znajduje się na tym pojeździe.
Rowerzyści również zobowiązani są do korzystania z dróg i pasów ruchu dla rowerów. W przypadku ich braku rowerzysta porusza się po jezdni z zachowaniem warunków bezpieczeństwa. Zabrania się poruszania rowerem po chodniku. Wyjątkiem w tej sytuacji jest sprawowanie nadzoru nad osobą do 10 roku życia, która też przemieszcza się rowerem oraz w przypadkach trudnych warunków pogodowych, w których rowerzysta, poruszając się po jezdni, może narazić siebie i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.
Czynnikiem negatywnie wpływającym na bezpieczeństwo, jest korzystanie w trakcie jazdy z urządzeń mobilnych i multimedialnych. W przypadku telefonów komórkowych itp. nie jesteśmy w stanie dostatecznie skupić uwagi na otoczeniu wokół nas, przez co możemy niewłaściwie ocenić pewne sytuacje, a zdolność do prawidłowej reakcji może być zaburzona. To samo dotyczy urządzeń multimedialnych, takich jak słuchawki. Gdy nie słyszymy co się wokół nas dzieje, nie będziemy mogli przewidzieć pewnych zdarzeń. Pamiętajmy, aby w trakcie jazdy nie korzystać z urządzeń i skupić swoją uwagę na drodze.
Aby było bezpiecznie, apelujemy także do wszystkich kierowców o rozsądek! Coraz większe natężenie ruchu pieszych, rowerzystów oraz osób korzystających z elektrycznych hulajnóg, UTO i UWR powinno wiązać się ze zwiększeniem naszej uwagi i skupienia. Należy pamiętać, że pieszy na przejściu dla pieszych ma bezwzględne pierwszeństwo przed pojazdem. Tak samo jest z rowerzystami na przejazdach rowerowych. W tym wypadku metoda ograniczonego zaufania powinna być stosowana każdorazowo przez użytkowników dróg.
Razem zadbajmy o to, żeby na drogach było bezpiecznie!