Już w październiku 2018 roku miasto informowało o projekcie budowy centrum przesiadkowego dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.
Działać wówczas trzeba było szybko, bo na złożenie wniosku o dofinansowanie został niespełna kwartał. Warto podkreślić, że miało ono stanowić ponad 2/3 wartości inwestycji.
W zgodzie z planetą. Symbioza autobusu, pociągu, samochodu i roweru
Nowoczesna inwestycja wpisuje się w program ochrony powietrza dla terenów województwa śląskiego i jest wypadkową przeprowadzanych konsultacji społecznych i oczekiwań mieszkańców. Głównymi celami inwestycji są: połączenie trasami rowerowymi dzielnic z centrum miasta oraz zachęcenie kierowców do pozostawienia auta w centrum przesiadkowym i skorzystania z komunikacji miejskiej. Zakłada m.in.:
- parking typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych,
- stanowiska „kiss&ride” z postojem do 1 minuty,
- zatoka autobusowa,
- jezdnie manewrowe,
- 6 miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania,
- sto zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych.
Planowana jest także rozbudowa infrastruktury rowerowej, która liczyć ma prawie 30 km. Ponadto rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP. Powstanie także ponad 145 metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej.
Cena wzrasta… i to w milionach – 40, 60, co dalej? 80?
Przed czterema latami szacowano inwestycję na 40 mln zł. Od tego czasu wiele się jednak zmieniło. Już rok później miasto chwaliło się, że do gminy trafi 48 milionów złotych ze środków unijnych. Cały projekt szacowano wówczas na 57 mln zł. Resztę (niecałe 9 mln zł) miała dołożyć gmina. Teraz jednak wszystko wskazuje na to, że inwestycja będzie droższa. Jest to spowodowane wynikającymi z inflacji podwyżkami cen materiałów oraz zmianami w projekcie, który musi spełniać wymogi postawione przez kolej.
Kiedy ruszą prace?
Planowany termin zakończenia prac, to 31 marca 2023 r., czyli za niewiele ponad rok. Mimo to prace jeszcze nie ruszyły. Wykonawca ma już zielone światło, a na przełomie kwietnia i maja ma zacząć się faktyczna praca.